Byli jsme při tom: Rozhovor sekretář vs předseda Sokola
Po začátku jarních fotbalových bojů si spolu popovídali člen Výkonného výboru TJ Josef Srník s předsedou TJ SOKOL Újezdec – Těšov Miroslavem Soviše
.: Můžeš popsat novinky, které se přes zimu v klubu udály? (investice, činnost výboru, finanční situace…)
M.S.: Po skončení podzimní fotbalové sezony by měl být v činnosti TJ relativní klid , ale nikdy tomu tak není.
Bylo potřeba připravit ples, který bychom měli zařadit jako pravidelnou akci do našeho kalendáře. K tomu je nutno zajistit tombolu od našich přátel, příznivců a sponzorů, což vždy není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Ples byl myslím velmi vydařený. Škoda jen, že účast nebyla vyšší a že se málo účastnili aktivní sportovci naší TJ, pro něž vlastně je tato akce pořádána.
J.S.: S poslední větou souhlasím. Občas mám pocit, že se někteří neumějí (nebo nechtějí?) bavit.
Co Ty na to?
M.S.: Nevím čím to je, jestli je to důsledkem dnešní hektické doby, nebo mladí lidi se spolu už nechtějí stýkat a vůbec společně se bavit? Uzavírají se do sebe nebo jsou pohodlní a stačí jim už jen televize a papuče. Toto by měla být akce, kde se spolu setkáme, nemusíme řešit žádné problémy, pobavíme se a tím se i více poznáme.
Následně jsme se rozhodli, že uspořádáme sokolskou zabíječku o níž jsme se již několik let bavili, ale stále jsme se k této akci neodhodlali.
S odstupem času musím říci, že to byla velmi náročná záležitost, která začala již v pátek výrobou tlačenek, jitrniček a jelit a pokračovala v sobotu prakticky již od 4.00 hodin až do pozdního podvečera.
Akce byla přijata velmi pozitivně veřejností, výrobky měly velký úspěch.
Tímto bych chtěl poděkovat zúčastněným, zejména F. Hanákovi, J. Vaculovi u kterého páteční část zabíječky začala a pak i našim ženám, bez nichž bychom to určitě nezvládli.
Samozřejmě největší dík majiteli Lukromu p. Červenkovi za darování vepře.
Jestli se tato akce bude opakovat i příští rok, bude předmětem diskuse zase až ke konci roku.
J.S.: Osobně si myslím, a reakce lidí mi jsou důkazem, že akce to byla velmi úspěšná a opakovat by se měla. Pravda ale je, že pro nás náročná. Naskýtá se stejná otázka jako u plesu: „Kde jsou ostatní, co by s pořádáním akcí pomohli“?
M.S.: Velkou investiční akcí byla rekonstrukce sociálního zařízení v hlavní budově, kterou jsme chtěli dokončit před zahájením jarní části fotbalové sezony.Toto se nám i podařilo.
Bylo přemístěno – přestavěno WC z kabin dorostu do místnosti vedle kabin I.mužstva,byl proveden nový obklad sprch, včetně výměny a doplnění osvětlení a všeho dalšího, co k tomuto náleží.
Byly dopojeny rozvody pitné vody z řádu do naší kuchyňky, ale i do kavárny.
Náklady na tuto akci dosáhli částky cca 120 tis. Kč, z nichž 80 000 Kč obdržíme od města UB a zbytek se nám podařilo zajistit od sponzorů.
Myslím si že nyní už vše vypadá mnohem lépe a odpovídá požadavkům nové doby.
K finanční situaci můžu říci jen to, že je značně napjatá. Zkrátka je potřeba šetřit kde se dá a naopak shánět sponzory na všechny akce, kde to jen jde. Tady máme velkou rezervu, kterou bude muset nový výkonný výbor určitě řešit.
Základem a rozhodujícím faktorem našeho financování jsou dotace z města UB .
Z centrály ČSTV po prodeji Sazka arény jsme v loňském roce nedostali ani korunu, z FAČR potom jenom naprosto směšnou částku – vlastně vrácení členských příspěvků a to ještě až v listopadu po ukončení sezony.
Takže nezbývá nám nic jiného než že se sami musíme snažit nějaké prostředky získat a já věřím, že se nám to ,jako doposud, podaří a tyto si zabezpečíme.
J.S.: Pamatuji doby, kdy se na hřišti sešla o sobotě parta chlapů (a nemalá), mi kluci se jim plantali pod rukama nohama a oni dokázali za ten den vykonat spoustu užitečné práce v areálu TJ. Asi nejsou daleko doby, kdy se toto bude muset stát (alespoň v malých oddílech) realitou i v současnosti. Je to tak?
M.S.: Důkazem toho je náš sportovní areál, který byl vlastně prakticky celý zbudován svépomocí .
I já si vzpomínám, jak jsme jako kluci chodili pomáhat, třeba někdy i místo tréninků.
Dnes je to bohužel tak, že se 2- 3 x do roka sejde na brigádě výkonný výbor, opraví se co je kde rozbito, pouklízí areál a to je tak všechno. Když jsme dělali zavlažování – velkou investiční akci a svolali jsme brigádu – včetně všech hráčů prvního mužstva i dorostu, nechci teď nikomu blížit, ale přišli myslím dva. Tehdy mi bylo do breku a uvažoval jsem, že složím funkci. Bylo mi hrozně líto, že lidi, pro které se všechno toto vlastně dělalo a dělá nemají o nic zájem a čekají až se jim všechno naservíruje pod nos.
Naštěstí zatím máme celkem vše v pořádku, ale je to jako na baráku - bez pravidelné a opakované údržby vše rychle stárne a ztrácí na vzhledu.
Je spousta oddílů, které převádějí své majetky na příslušné obce, tyto se pak o ně starají – nejnovějším je příklad haly v Havřicích, kterou Tatran převedl na město UB, protože sám nebyl schopen ji udržovat .
J.S.: Mluví se o přípravě Valné hromady klubu. Co by tato měla změnit?
M.S.: Ano, na červen 2013 připravujeme Valnou hromadu TJ.
Tato by měla zvolit nový výkonný výbor a tento potom nové statutární zástupce .
Je jasné, že výbor je potřeba omladit, což by mělo přinést nový čerstvý vítr do plachet činnosti TJ.
Je potřeba rozdělit kompetence a odpovědnosti za jednotlivé úseky činnosti, ale i sportovní odvětví.
Nemůže to být jako doposud, že vše leží pouze na úzkém kruhu 2 – 3 lidí.
Proto tímto vyzývám a apeluji na naše členy , kteří mají zájem pracovat pro naši TJ, aby se na valnou hromadu určitě dostavili .
J.S.: Můžeš, prosím, seznámit se současným rozdělením funkcí v oddíle?
M.S.: V současnosti je to tak , že kopanou jako takovou má víceméně na starosti J. Jančář s tebou jako sekretářem a zastřešujícím prvkem pro mládež.
Bohužel na všechnu ostatní agendu od pokladny, styk s městem, dotace, ČSTV, sportovní komise, kulturní akce na vše co souvisí s dalším provozem jsem bohužel sám. A toto by se mělo určitě změnit s volbou nového výboru.
K účtování, platebnímu styku, vedení evidence účetních dokladů atd. máme zajištěnu p. Jančářovou . Daňové přiznání nám dělá p. Šibíková.
Ostatní členové víceméně vykonávají pořadatelskou činnost při sportovních a kulturních akcích.
Tomáš Kubík pak ještě zajištuje přípravu hracích ploch k zápasům a částečnou údržbu areálu.
Pan Man má dohled nad zavlažovacím systémem.
J.S.: Co si budeme namlouvat, každý z nás rád uvidí ve výboru nové tváře. Ten ale, kdo se k nám chce přidat, musí si nejdřív uvědomit, že být členem vedení neznamená jen být veden někde v nějakém seznamu. Je třeba se té činnosti věnovat ve svém volném čase, šidit rodinu, častokrát překonat i nechuť k další činnosti když vidíte, že odezva není bůhví jaká.
Sám to poslední dobou poznávám u práce s mládeží. Řečí jak „… to děláme blbě…“ je dost.
Proto radím. Přijďte, pomožte nám, vystřídejte nás. Jsme jen amatéři (i když s platnými trenérskými licencemi). Anebo sežeňte sponzory a oni ať zaplatí profi trenéry.
Ale i pochvalu jsme zaslechli. To když se na posledním doškolení trenérů zeptal šéftrenér mládeže FC Slovácko pan Mgr. Zdeněk Botek Michala Řezníčka: „Jak to děláte, že máte u vás pořád tolik aktivní fotbalové mládeže?“
Celkově ale: Udržet vesnický oddíl v chodu, to není žádná procházka růžovým sadem.
Pod to se mi dva určitě svorně podepíšeme.